تمهیدات لازم برای ذخیره گندم در استان خوزستان اجرا شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان، از اجرای تمهیدات لازم برای ذخیره گندم در این استان در پی بارش‌های روزهای گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مجید نبی‌پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در گفتگوی تلفنی با شبکه خبر این استان، گفت: در پی بارش‌های روزهای گذشته، هیچ گونه خسارتی به گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز وارد نشده است.

وی با اشاره به موج برداشت گندم در این استان یادآور شد: پیرو کشت ۷۵۴ هزار هکتار گندم در این استان، تاکنون ۸۶۴ هزار تن گندم خریداری و در ۳۱۱ سیلو، ۱۲ کارخانه و ۷۱ مرکز روباز نگهداری شده و موج دوم برداشت‌ها نیز از اوسط هفته آینده آغاز می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان ادامه داد: از این میزان گندم خریداری شده، حدود ۲۵ هزار تن در سطح مراکز روباز دارای پوشش است که طی روزهای آینده به سیلوها منتقل می‌شوند.

نبی‌پور با بیان این که گندم برداشت شده در بارندگی‌ها دچار آسیب نشده است، افزود: تاکنون ۵۶۰ هزار تن گندم خریداری شده به مراکز مسقف، سیلوها و کارخانه‌های تولید آرد منتقل شده است.

وی ادامه داد: در طول سه روز بارندگی در استان، با تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی و با کمک استانداری و با استفاده از پوشش‌های پلاستیکی و برزنتی، گندم موجود در مراکز خرید روباز پوشانده شد و از این جهت مردم نگران وارد شدن خسارت به محصول گندم موجود در مراکز خرید نباشند.

به گفته این مسوول، حدود ۵ درصد از گندم خریداری شده در فضای باز قرار دارد که با پوشش‌دهی مناسب مراقبت می‌شوند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان با اشاره به میزان بارندگی در شهرهای مختلف این استان گفت: بارندگی سبب آب گرفتگی و خوابیدگی در برخی مزارع شده و بارش تگرگ نیز خساراتی را به وجود آورده است، همچنین بارش شدید باران سبب شکسته شدن ساقه گیاه شده است.

به گفته وی، به حدود ۱۰۰ هزار هکتار از مزارعی که برداشت گندم در آنها صورت نگرفته بود، خسارت بین ۲۰ تا ۷۰ درصدی با میانگین ۴۰ درصد ناشی از ورس، تگرگ ، آبگرفتگی و … وارد شده است.

نبی‌پور تصریح کرد: در روزهای آینده برآورد خسارات مزارع برداشت نشده که ۵۰ درصد از کل مزارع گندم را تشکیل می‌دهد، انجام خواهد شد.

وی اظهار داشت: حدود ۲۸۰۰ کمباین در سال جاری برای برداشت محصول گندم در استان به کار گرفته شد که این میزان در سال گذشته ۲۲۰۰ دستگاه بود، سرعت برداشت نیز نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد بیشتر بود که در نتیجه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۵۰ هزار تن محصول بیشتر برداشت شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان در خصوص خسارات وارده به بخش کشاورزی استان خوزستان، گفت: ارزیابی خسارات استان آغاز شده و بیمه محصولات کشاورزی در کشت گندم برای تامین نهاده‌ها بعد از برآورد خسارت به بیمه کشاورزی اعلام خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.