تولید سالانه ۱۷ درصد محصولات کشاورزی در خوزستان

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: برای تحقق خودکفایی در تولید محصولات اساسی کشاورزی باید بر استان‌های با توانمندی بالا همچون خوزستان تمرکز شود.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، سیدمجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی دیروز در هجدهمین کنگره علوم خاک ایران که در سرسرای شهید مفتح دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی خوزستان در شهرستان باوی (ملاثانی) برگزار شد، با بیان این که باید تمرکز خود را برای تولیدات اساسی کشور به استان‌های با توانمندی بالا همچون خوزستان متمرکز کرد تا خودکفایی در تولیدات اساسی کشاورزی محقق شود، افزود: هفت استان کشور حدود ۵۰ درصد تولیدات کشاورزی را برعهده دارند و بقیه استان‌ها ۵۰ درصد دیگر محصولات کشاورزی را تولید می‌کنند.

وی به رکورد تولید بی‌سابقه یک میلیون و ۷۲۰ هزار تُن گندم در خوزستان در سال زراعی گذشته اشاره کرد و افزود: بهبود وضعیت تعذیه خاک، قیمت تضمینی، بذر پرمحصول و مبارزه با آفات از عوامل اصلی افزایش تولید گندم در خوزستان است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که سالانه ۱۷ درصد محصولات کشاورزی در خوزستان تولید می‌شود، افزود: این استان با توجه به وجود خاک‌های کلاس ۱ و ۲ توانمندی بالایی در تولیدات بخش کشاورزی دارد.

وی با اشاره به روند رشد بخش کشاورزی در کشور گفت: در سال ۱۳۵۷ تولیدات بخش کشاورزی ۲۵ میلیون تُن بود ولی هم اکنون با تلاش‌های صورت گرفته تولیدات بخش کشاورزی به بیش از پنج برابر افزایش و به ۱۳۰ میلیون تُن در سال رسیده است.

رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به وضعیت خاک بخصوص فرسایش آن در کشور، خواستار ارائه خروجی این کنگره علمی برای بهبود راهکارهای علمی و عملی با هدف کنترل و مهار فرسایش خاک شد.

وی به نقش برجسته خاک در امنیت غذایی کشور اشاره و اظهار کرد: باید با برگزاری چنین کنگره‌های علمی چالش‌های فراروی خاک به درستی اولویتبندی شده و در نقاطی که بیشترین فرسایش صورت می‌گیرد راهکاری ارائه کنیم تا فرسایش کنترل شود.

خیام‌نکویی گفت: در چهار دهه اخیر وضعیت خاک کشور نه تنها بهبود نیافته بلکه تخریب آن به دلایل مختلف روندی افزایشی داشته است.

وی با بیان این که ۱۲ هزار عضو هیات علمی در بخش کشاورزی در دانشگاه‌ها و مراکز علمی کشور مشغول هستند، افزود: حدود ۱۰ درصد از این تعداد که بالغ بر یک هزار و ۲۰۰ نفر در حوزه خاک هستند، بنابراین باید تاثیرگذاری این مجموعه بزرگ علمی را در عمل مشاهده کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان این که در سال‌های اخیر میزان دمای کشور حدود ۲ درجه افزایش یافته و متوسط بارندگی از ۲۵۰ به ۲۲۰ میلیمتر در سال رسیده است، خاطرنشان کرد: کشور ما که در ناحیه نیمهخشک واقع شده با این تغییرات اقلیمی به سمت ناحیه خشک حرکت می‌کند که نتیجه آن کاهش تولیدات بخش کشاورزی خواهد بود.

وی افزود: افزایش یک درجه‌ای دما، حداکثر کاهش ۱۰ درصدی تولیدات کشاورزی را به دنبال دارد، مجموعه‌ها و همایشهای علمی نظیر همین کنگره باید کمیته اجرایی برای پیگیری راهکارهایی که ارائه می‌شود را تشکیل دهد تا نتایج آن را در عمل مشاهده کرد.

خیام‌نکویی تصریح کرد: هم اکنون میزان خودکفایی در تولیدات کشاورزی به ۸۰ درصد رسیده و ۲۰ درصد آن از طریق واردات تامین می‌شود که عموما نهاده‌های دامی هستند.

وی تغییر کاربری اراضی را بلای جان بخش کشاورزی کشور توصیف کرد و افزود: در ۳۵ سال اخیر حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشور تغییر کاربری شده و از گردونه تولید خارج شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.