مرکز پژوهش‌های غلات ایران بررسی می‌کند: نقش باران در تولید گندم

مرکز پژوهش‌های غلات ایران در تازه‌ترین شماره بولتن تخصصی خود طی پژوهشی نشان داد؛ تولید گندم در اراضی زراعی، رابطه مستقیم به مقدار نزولات آسمانی بالأخص بارش باران دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی شرکت بازرگانی دولتی ایران (مبدأ)؛ در این تحقیق تصریح شده است: باران از نظر شدت و تأثیر، از انواع مختلفی از جمله ملایم، متوسط، تند و رگبار، برخوردار است که هر یک از آن‌ها ممکن است از نظر زمانی نا به‌هنگام بوده یا با توجه به شدت آن، تأثیرات منفی و مخربی را در زراعت بر جای بگذارد.
بر اساس این تحقیق، باران تند در صورت شدت، اثرات جزیی بر جای می‌گذارد اما رگبار، باعث خسارات زیادی همچون از بین رفتن محصولات و خاک مزارع می‌شود، ضمن اینکه اثر میزان بارش در نیمکره شمالی، نواحی استوایی و نیمکره جنوبی متفاوت است و فصل بارش، جنس خاک و نفوذپذیری آن و تراکم گیاهی نیز در این اثرگذاری مؤثرند.
این گزارش می‌افزاید، از اثرات بارش باران‌های تند در اواخر بهار که با وزش باد همراه باشد، ایجاد خوابیدگی در زراعت گندم است که موجب پوسیدگی ساقه‌ها، ظهور بیماری‌های قارچی، کاهش عملکرد دانه‌ها و مشکل در برداشت خوشه‌ها می‌شود، ضمن اینکه علاوه بر شدت بارندگی، زمان بارش نیز در رشد محصول بسیار مهم است، چنانچه بارش در زمان خوشه کردن گندم‌ها، باعث افزایش رطوبت بین ساقه‌ها و بروز انواع زنگ‌ها و سفیدک می‌شود.
بنابراین پژوهش، بارش در یخبندان باعث یخ‌زدگی و نابودی مزرعه، بارش پس از سم‌پاشی موجب شسته شدن سموم و ایجاد خسارت و بارش در زمان برداشت محصول باعث طغیان آفات و بیماری‌ها می‌شود، ضمن اینکه بارش نابه‌هنگام نیز موجب جوانه زدن دانه‌ها پیش از برداشت و کاهش کیفیت دانه‌ و آرد حاصل از آن می‌شود.
در بخش پایانی این تحقیق با تأکید بر اهمیت و تأثیر پیش‌بینی‌های هواشناسی در کاهش خسارات ناشی از عوامل جوّی به ویژه باران‌های تند و نابه‌هنگام، از بیمه محصولات کشاورزی به عنوان یکی از راهکارهای جبران خسارات کشاورزی که بر اثر عوامل جوّی آسیب می‌بینند، نام برده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.