معرفی ۴ رقم برنج جدید برای سال زراعی آتی

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور گفت: در راستای برنامه‌های به‌نژادی و با هدف معرفی ارقام پرمحصول باکیفیت و زودرس، ۴ رقم برنج جدید به نام‌های «مازند، هستی، امید و توکا» به طور رسمی معرفی شد که در سال زراعی آینده رونمایی خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات برنج کشور، مریم حسینی در نوزدهمین همایش ملی برنج در آمل اظهار کرد: در راستای برنامه‌های به‌نژادی و با هدف معرفی ارقام پرمحصول با کیفیت پخت مناسب و زودرس، ۴ رقم برنج جدید به نام‌های «مازند، هستی، امید و توکا» به طور رسمی معرفی شده است، این ارقام در سال زراعی آینده رونمایی و به عرصه کشت برنج وارد می‌شود.

وی افزود: ارقام برنج جدید «مازند» حاصل خالص‌سازی توده محلی طارم است که افزایش تولید در واحد سطح به میزان بیش از ۵ درصد ارقام محلی دیگر، پاکوتاهی «تحمل به ورس» (خوابیدگی برنج)، زودرسی، کیفیت پخت مطلوب، تحمل به بیماری بلاست و خاصیت رتون‌زایی از خصوصیات ویژه این رقم است.

رئیس موسسه تحقیقات برنج کشور با تشریح هر یک از خصوصیات این ارقام اضافه کرد: رقم دیگری که در مرحله نامگذاری و معرفی است، «هستی» نام دارد و متحمل به خشکی است و به کشاورزان در مناطق شرق مازندران توصیه می‌شود. خصوصیات دیگر این رقم طول دوره رشد کوتاه، زودرسی، پاکوتاهی و تحمل به ورس و خوابیدگی انتهای فصل، تحمل به بیماری بلاست، خاصیت رتون‌زایی بالا و کیفیت پخت مطلوب است، این رقم حاصل سال‌ها پژوهش محققان و تیم همراه مستقر در موسسه تحقیقات برنج کشور است.

وی ادامه داد: رقم «امید» از ارقام پرمحصول و در مرحله نهایی پیش از رونمایی است که عملکرد بیش از هشت تن در هر هکتار دارد.

حسینی با بیان این که رقم «توکا» هم از تلاقی ارقام اصلاح شده و محلی با هدف معرفی رقمی با کیفیت پخت ارقام محلی و رفع معایب این گروه است، اظهار کرد: این رقم با طول دوره رشد کوتاه و پتانسیل عملکرد بالاتر از ارقام محلی است و با هدف حفظ ذخایر ژنتیکی کشور در ارقام محلی معرفی شده است.

وی یادآور شد؛ چندی قبل نیز رقم «کیان» که حاصل تلاقی ارقامی از گروه‌های اصلاح شده و محلی ایرانی است و با هدف مقاومت در برابر خشکی است که در خشکی چهار تا پنج هفته آخر فصل می‌تواند بدون آبیاری به رشد خود ادامه دهد و آسیب نبیند و متناسب با سلیقه کشاورزان اصلاح شده است، معرفی و رونمایی شده بود.

این مقام مسوول اضافه کرد؛ با رونمایی و معرفی چهار رقم برنج جدید، تعداد ارقام معرفی شده برنج جدید به شالیکاران به حدود ۶۲ رقم افزایش خواهد یافت.

رییس موسسه تحقیقات برنج کشور با قدردانی از محققان و تیم همراه برای معرفی این ارقام از همکاری کشاورزان پیشرو، سازمان‌های جهاد کشاورزی گیلان و مازندران، موسسه آموزش و ترویج کشاورزی و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال برای مشارکت در معرفی این ارقام قدردانی کرد.

وی ابراز امیدواری کرد؛ ارقام برنج جدید با پتانسیل عملکرد بالا، طول دوره رشد کوتاه، کیفیت پخت مطلوب و تحمل به ورس و بیماری‌ها می‌توانند ضمن افزایش تولید منجر به کاهش هزینه‌های تولید شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.