برای گلدهی کاکتوس چه فاکتورهایی را باید در نظر گرفت؟

 

 

کود درجه یک جهت گیاهان آپارتمانی
جهت گلدهی کاکتوس باید فاکتورهای مختلفی را در نظر داشت از جمله کوددهی با کود مناسب و در بازه زمانی مشخص

برای گل دهی کاکتوس چه فاکتورهایی

را باید در نظر گرفت؟

یکی از مشکلات شایع خریداران کاکتوس‌ها عدم گل دهی آن ها است گل دهی کاکتوس‌ها شرایط خاص خود را دارد و نیاز به یک سری پارامترها دارد. در واقع باید نیازهای آن ها فراهم شود تا توان گل دادن را داشته باشند.
یکی از زیباترین اتفاقاتی که درمورد گیاهان خانگی ما می افتاد به ثمر رسیدن و در واقع همان گل دادن گیاهمان می باشد.

برای گل دهی کاکتوس باید شرایط زیر برای گیاه فراهم شود:

۱- کوددهی منظم با کودهای پتاس بالا (NPK 12 12 36) در فصل رشد.
۲- نور کافی
۳- آبیاری مناسب
۴- بستر مناسب و خاک متخلخل ( خاک غیر متراکم و منفذ دار)
۵- در نظر گرفتن فصل خواب
۶- سن بلوغ گیاه (اگر گیاه شما به سن گلدهی نرسیده باشد از دست کود و نور مناسب هم کاری بر نمیاد)

۱- کود مناسب کاکتوس و کود دهی منظم

بهتر است کاکتوس ها و ساکولنت ها را با کود مناسب کاکتوس یعنی کودهای ازت پایین و پتاس بالا (NPK 12 12 36) و بصورت ماهیانه (جز در فصل زمستان که فصل خواب کاکتوس به شمار می رود) کوددهی کرد.
کود مناسب جهت پرورش کاکتوس باید دارای مواد ماکرو و میکرو با درصد درست باشد چراکه عدم تعادل در بین عناصر نه تنها به رشد و زیبایی گیاه شما کمک نخواهد کرد بلکه سبب آسیب زدن به گیاهتان می شود. بنابراین کودی با سه عنصر اصلی نیتروژن با علامت اختصاری (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) که در حیات و رشد گیاه نقش بسزایی دارند به اضافه مواد معدنی ریزمغذی (میکرو) بور، آهن، منگنز، روی و مس لازم است که در بازار با اصطلاح NPK شناخته می شوند. این کود با مقادیر مشخص و با نام تجاری (NPK 12 12 36) کاملا مناسب تغذیه کاکتوس ها می باشد. این ترکیب رشد حجمی کاکتوس را افزایش می دهد و رشد قدی کمتری به کاکتوس میدهد که باعث زیباتر شدن گیاه شده و سبب تقویت بنیه کاکتوس جهت گل دهی به موقع آن می شود.

۲- نور کافی

اغلب کاکتوس ها علاقمند به فضای روشن و پر نور هستند اما این به این معنی نیست که می توانید آن ها را در معرض نور شدید قرار دهید چرا که آفتاب و نور شدید سبب سوختن گیاه می شود پس باید بدانید که منظور از نور مناسب و کافی برای رشد کاکتوس نوری که نسبتا مستقیم باشد نه آفتاب شدید. بهتر است کاکتوس را در بالکن یا پشت پنجره قرار دهید و یا اگر در بیرون منزل و در فضای باز قرار می دهید باید دقت داشته باشید در معرض نور شدید آفتاب نباشد.
در زمستان شما باید گیاه خود را در جوار روشن‌ترین و نورگیرترین پنجره یا نقطه خانه تان قرار دهید (مثلا پنجره جنوبی).
وقتی شما کاکتوس خود را در منزل یا بیرون منزل نگهداری می‌کنید، از اینکه بیشترین نور سالم که منجر به آسیب رساندن به گیاه ما نخواهد شد را دریافت می‌کند، اطمینان حاصل کنید.

۳- آبیاری مناسب

آبیاری کاکتوس نباید طبق یک برنامه زمانی باشد .عوامل زیادی در تشخیص زمان و مقدار آبیاری کاکتوس نقش دارند.
۱٫ با نگاه کردن و بررسی خاک. این نکته مهمی است که باید به آن توجه داشته و عدم توجه به آن می‌تواند از بین رفتن کاکتوس شما را دربر داشته باشد. ضمن اینکه اگر به یک کاکتوس بیش‌ازحد آب بدهید شاید در ابتدا شاداب و سرزنده باشد، اما در ادامه باعث می‌شود تا ریشه‌های آن پوسیده و برگ‌های آن کم‌رنگ و نرم شود.
۲٫ خار کاکتوس. کاکتوس‌هایی که خار بیشتری دارند نسبت به کاکتوس‌هایی که خار کمتری دارند آب کمتری از دست می‌دهند و به طبع آن کمتر به آبیاری نیاز دارند. خارها، حکم برگ‌های کاکتوس را دارند . آن ها باعث می‌شوند تا هوا در سطح کاکتوس به دام بیفتد و محیطی ایجاد کنند که باعث جلوگیری از تبخیر آب شود.
۳٫ حجم ساقه. ساقه مهم‌ترین اندام یک کاکتوس برای ذخیره آب است و میزان آبیاری کاکتوس را نیز تعیین می‌کند. به این شکل که هر چه‌قدر حجم ساقه بیشتر و سطح مقطع یک کاکتوس کمتر باشد، آب کمتری نیاز دارد. بنابراین کاکتوس‌های استوانه‌ای و کروی که هر دو سطح کمتری نسبت به حجم‌شان دارند آب کمتری از دست می دهند و آب بیشتری ذخیره می کنند.
۴٫ سایز کاکتوس. در تشخیص آبیاری به موقع کاکتوس سایز آن نیز یک عامل تعیین کننده برای تشخیص درست آبیاری آن است. کاکتوس‌های بزرگ دارای سیستم ذخیره آب قوی‌تری نسبت به کاکتوس‌های کوچک هستند، پس باید به آن‌ها حجم بیشتری آب و در دفعات کمتر داده شود. و برعکس، کاکتوس های کوچکتر به حجم آب کمتر و در دفعات بیشتری نیاز دارند.

۴ – بستر مناسب و خاک متخلخل

در خاک کاکتوس آماده از عناصری استفاده می شود که گیاه در حالت طبیعی در آنها رشد می کند و به آن پیت افزوده می شود تا در حد مطلوب رطوبت خاک را حفظ کند. خاک کاکتوسها باید شن یا ماسه، مقداری خاک و کمی پیت ماس داشته باشد. کاکتوس بلافاصله رطوبت مورد نیاز خود را از خاک دریافت و در بدن خود ذخیره می کند، بنابراین آب اضافی باید به راحتی تبخیر یا زهکشی شود تا از بیماری های قارچی و پوسیدگی ریشه آن جلوگیری شود.
در صورتی که بخواهید خاک کاکتوس را خود تهیه نمایید می توانید از فرمول یک پیمانه ماسه شسته، یک پیمانه خاک و یک پیمانه سنگریزه و شن استفاده کنید.

۵- در نظر گرفتن فصل خواب کاکتوس

خواب زمستانی علاوه براینکه یکی از فاکتورهای لازم جهت گلدهی کاکتوس می باشد، سبب رشد بیشتر و بهتر در فصل بهار و تابستان، گلدهی و افزایش طول عمر گیاه می شود. البته در سال‌های اول زندگی کاکتوس‌ ضرورتی بر خواب زمستانی وجود ندارد.
اگر می خواهید گل های زیبای کاکتوس تان را ببینید پس تدارکات لازم برای خواب زمستانی را فراهم کنید. بهترین دما برای به خواب رفتن کاکتوس ها بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد بالای صفر است و باید با در نظر گرفتن اینکه کاکتوس ذخیره آب زیادی در میان بافت های خود دارد، این دما از این پایینتر نرسد چرا که سبب یخ زدگی و از بین رفتن گیاه تان می شود. همچنین در شرایط به خواب رفتن کاکتوس باید دقت داشت مقدار آبیاری را کم کنید.

۶- سن بلوغ کاکتوس:

یکی از مهم‌ترین و غیر قابل تغییرترین شرایط برای گلدهی کاکتوس سن گیاه است. بطور مثال اگر برای کاکتوس اچینو گروزنی بهترین شرایط را هم فراهم بکنید باز هم نمی‌توانید توقع داشته باشید که تا قبل از ۳۰ سالگی گل بدهد چون مدل به مدل کاکتوس وجود دارد و هر کدام از آن ها سن بلوغ مختص به خودشان را دارند. باید بگوییم سن کاکتوس مهم‌ترین فاکتور برای زمان گلدهی آن است.

برای آشنایی بیشتر شما با این مبحث ، سن بلوغ برخی از کاکتوس های محبوب تر و موجود در بازار را بطور مثال ذکر می کنیم. تا با در نظر گرفتن سن گلدهی در صورت دیر گل دادن آن مایوس نشوید.

کود مناسب گل و گیاه

مامیلاریا آناناسی(Pineapple mammillaria)

۲ سال

کودهای میل تار ترکیه مناسب گیاهان آپارتمانی

ژمینو کالیسیوم میهانوویچی

(Gemini Calcium Mihanovichii) ۲ تا ۳ سال

کودهای آپارتمانی میل تار

نوتو قهوه ای(Brown Noto cactus)

۳ سال

کود درجه یک برای گیاهان آپارتمانی

چاما سرئوس (Chama Cereus)

۳ سال

کود میل تار مناسب برای کلیه گیاهان آپارتمانی

 مامیلاریا النگاتا(Mammillaria elongate)

۳ تا ۴ سال

کود میل تار وارداتی از کشور ترکیه

 مامیلاریا کارمنا(Mammillaria carmenae)

۳ تا ۴ سال

کود درجه یک برای کاکتوس

آدنیوم(Adenium)

۳ تا ۵ سال

کود درجه 1 برای کاکتوس

مامیلاریا هانیانا (Mamillaria Haniana)

۳ تا ۵ سال

کود مناسب گیاه آپارتمانی

اچینوپسیس(echinopsis)  

۴ تا ۶ سال

کود میل تار ترکیه

انواع فرو کاکتوس(Ferro cactus)

۴ تا ۱۰ سال

هاسل برژیا(Parodia haselbergii)

۵ تا ۷ سال

کود درجه یک

نوتو خورشیدی (Solar notocactus)

۵ تا ۷ سال

کود درجه یک میل تار ترکیه

فرو تیغ قرمز(Red razor blade cactus)

۶ تا ۸ سال

کود جهت گلدهی گیاهان

اپونتیا(Epontia cactus)

 ۱۰ تا ۱۵  سال

گلدهی گیاهان آپارتمانی

نخل پاچیپودیوم(Pachypodium palm)

۱۵ سال

کود میل تار با کیفیت بسیار بالا جهت گیاهان آپارتمانی

اورئو ترولی(Cactus Oreo Trolley)

۲۰ سال

گلدهی کاکتوس با کود میل تار ترکیه

اسپستوا(Espostoa)

۲۰ سال

کود درجه یک میل تار برای گیاهان آپارتمانی

کانرژیا(Carnegia)

۲۰ تا ۳۰ سال

این مقاله توسط کارشناسان ارشد کشاورزی و بیولوژی خاک آویژه سبز بهاران گردآوری شده است.

جهت مشاوره و تهیه کودهای استاندارد و پر بازده برای گیاهان آپارتمانی با کارشناسان ما در آویژه سبز بهاران تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.