صنعت تولید چرم و مراحل آماده سازی آن

تولید چرم با wanin 734
استفاده از Wanin 734 در تولید چرم، سبب انعطاف پذیری چرم و تولید آن با ظرافت بیشتری است

صنعت تولید چرم و مراحل آماده سازی آن

استفاده از چرم قدمت فراوانی دارد تا جایی که استفاده از آن به هزاران سال پیش بر می گردد. از دیرباز بشر از پوست حیوانات برای ساخت چرم و تولید پوشاک و البسه استفاده می کرده است. و حتی طبق گفته محققان اولین پوشاکی که نسل بشر استفاده می کرده، از جنس چرم بوده است.
در دنیای امروز چرم یک متریال با اصالت است و طرفداران زیادی دارد.

انواع چرم

ضخامت و توانایی تحمل هر چرمی با یکدیگر متفاوت می باشد. چرم را می توان از پوست پستانداران و حتی خزندگان نیز تهیه کرد. اغلب چرم از پوست گاو، گوسفند و بز تهیه می شود، ولی از پوست حیواناتی همچون شتر، اسب، کانگورو، شتر مرغ، خوک، مار، مارمولک، کروکودیل، تمساح و حتی از پوست کوسه نیز می توان چرم ساخت. بسته به کاربردی که چرم دارد انواع و اقسام مختلف پوست وجود دارد و هر کدام از لحاظ ظاهری و کاربرد متفاوت هستند.
خود چرم نیز دارای سه رقم دسته بندی می باشد: سبک، نیمه سنگین و سنگین.
چرم سبک: چرمی که از پوست حیواناتی همچون گوسفند، بز، بزغاله و بره تهیه می شود.
چرم نیمه سنگین از پوست حیواناتی همچون شتر مرغ و کروکودیل بدست می آید و بسیار گران قیمت می باشد.
چرم سنگین نیز از پوست حیواناتی مانند گاو، گاومیش، گوساله و شتر به دست می آید و استقامت بالایی دارد.
امروزه از چرم فقط جهت تهیه پوشاک استفاده نمی شود بلکه در تولید وسائل تزئینی، دکوراسیون، رینگ ماشین های صنعتی و … نیز استفاده می شود.

مراحل آماده سازی چرم

برای تولید چرم درجه یک پوست فسادپذیر را باید طی مراحل زیادی و با مواد مختلفی آماده ارائه کرد. چرم ها طی فرآیند مشخصی به یک ماده طبیعی پایدار، دائمی و انعطاف ‌پذیر برای کاربردهای گوناگون تهیه می شوند.
در این مقاله ما را همراهی کنید تا به شما مراحل درستی که برای آماده سازی یک چرم عالی و با کیفیت لازم است، را شرح دهیم.

۱- شستشو و خیساندن پوست

در اولین مرحله پوست ها نمک سود می شوند سپس آب سرد از روی پوست های نمک سود شده عبور داده می شود تا نمک ها در آب حل میشود. با اینکار پوست مقداری آبدار و تا حدودی پروتئین ها به همراه خون موجود در پوست خارج می شود. پروتئین های موجود در پوست باید گرفته شود تا هم کیفیت چرم بالا رود و هم از فاسد شدن آن جلوگیری شود.
در این مرحله میتوان از موادی مانند سولفید سدیم (S2Na) یا تترا سولفید سدیم S2Na در آب استفاده کرد تا موجب سست شدن ریشه موها شود. در این مرحله معمولا از مواد ضد باکتری (غالبا ترکیبات کلر) نیز استفاده میشود.
در مرحله شستشو پروتئین های محلول در آب از پوست جدا می شود و پوست با جذب آب به حالت طبیعی خود باز می گردد.

۲- آهک دهی

با آهک دهی روی پوست صورت pH خون بالا می رود و ریشه موها سست می شود و سبب حذف پروتئین ها و چربی های زائد پوست می شود. آهک دهی پوست سبب می شود بدون آسیب زدن به کلاژن پوست، مولکولهای کراتینی مو شکسته شوند.

۳- لش زدایی

پس از مرحله آهک دهی، لازم است که تمامی بافت های غیرضروری پوست، حذف شوند. در این مرحله با استفاده از دستگاهی به نام لش‌بر، گوشت ها و دیگر بافت های اضافی باقیمانده از روی پوست گرفته می شود. همین کار سبب می شود مواد شیمیایی ای که در مراحل بعدی استفاده میشوند، بصورت یکنواختی به پوست وارد شود.

۴- مرحله آهک زنی و موگیری

در این مرحله باید پشم، مو و دیگر پروتئین های باقی مانده از پوست را جدا کرد. پس پوست را در محلول آب آهک قرار می دهند و به آن اندکی سولفید سدیم نیز می افزایند. ترکیب این دو کندن پشم و مو را سرعت می بخشد.
در کنار سولفید سدیم از ترکیبات دیگری مانند متیل آمین، سولفیدات سدیم و کربنات سدیم نیز استفاده میشود؛ این مواد برای تسهیل فرایند موگیری هستند.

۵- حذف آهک

اگر آهک باقیمانده از مرحله قبل کاملا حذف نشود، مرحله رنگ آمیزی را دچار مشکل می کند. برای این منظور میتوان از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت چرمسازی مانند نمک های آمونیوم، بی سولفیت سدیم، اسید سولفوریک و … استفاده می شود.

۶- قلیایی کردن

در مرحله قلیایی کردن، پوست را در یک محلول قلیایی به همراه نمک های آمونیوم می خوابانند. برای مرحله قلیایی کردن، ما محصول wanin 734 که ساخت کمپانی بورگارد (Borregaard) و محصول کشور آلمان است را معرفی می کنیم. این محصول سطح پوست را صاف و تمیز می کند و انعطاف پذیری چرم را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. همچنین محصول wanin 734 بسیار مفید جهت تولید چرم با ضخامت کمتر جهت تولید لباس و دستکش عمل می کند.

۷- حذف چربی

پوست بعضی حیوانات چرب تر است و ممکن است طی مراحل قبلی چربی آن حذف نشود. بنابراین نیاز به مرحله ای جداگانه برای حذف چربی دارد. در این مرحله معمولا از هیدروکسید سدیم استفاده می شود این ماده چربی را به صابون تبدیل می کند و بعد از آن با شستن از پوست جدا می شود.

۸- رنگ آمیزی

برای رنگ آمیزی چرم از مواد رنگی آلی و مواد رنگی معدنی ای مانند اکسید روی و کرومات سرب استفاده میشود. اگر در این مرحله از محصول لیگنوسولفونات سدیم استفاده کنید، درخشندگی و سطح صیقلی چرم به طور فزاینده ای، افزایش می یابد.

محصولات بورگارد پیشرو در تولید چرم
جهت بالا بردن صیقل و براقیت چرم باید از محصول لیگنوسولفونات سدیم در مرحله رنگ آمیزی چرم استفاده شود.

جایگاه تولید چرم در ایران

در کشور ما چرم سازی یک صنعت محبوب و معتبر به شمار می رود و این صنعت جایگاه ویژه ای در کشور دارد . قدمت صنعت چرم سازی در ایران حدود ۳۰۰۰ سال تخمین زده شده است . و کشور ایران یکی از نام‌های آشنا در این صنعت به شمار می رود ودر تولید پوست و صادرات آن به کشورهای دیگر در رتبه بالایی قرار دارد. اما متاسفانه موفقیت چرم ایران در مرحله محصولات نیم ساخته متوقف می‌شود. در واقع باید بگوییم که ایران با تولید پوست خام با کیفیت بسیار بالا یکی از تامین‌کننده ‌های چرم سبک در جهان شناخته می‌شود، اما متاسفانه در نهایی شدن محصولات چرمی در عرصه بین‌المللی رشد چشمگیری نداریم.

اهمیت صنعت چرم سازی در بخش اشتغالزایی

جالب است که بدانید در بخش اشتغالزایی چرم، طبق آماری که گرفته شده است، برای تولید هر جلد پوست ۷ نفر، برای تولید چرم ۳۵ نفر و تبدیل آن به محصلات چرمی ۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت. این آمار به خوبی نشان می دهد که این صنعت تا چه اندازه می تواند به بهبود اشتغالزایی و اقتصاد کشور کمک کند. اما هر صنعت و تولیداتی تخصص و استفاده از متریال خاص خود را می طلبد. و تولید کنندگان عزیز باید بدانند برای کسب موفقیت و بازدهی در تولید از مواد درجه یک و مراحل درستی تبعیت کنند.

اهمیت مرغوبیت مواد شیمیایی مورد استفاده در تولید چرم

مواد شیمیایی اساس کار تولید و ساخت چرم با دوام و با انعطاف پذیری بالا است. از آنجایی که شرکت آویژه سبز بهاران از فعال ترین وارد کننده های مواد شیمیایی درجه یک جهت صنایع و تولیدات مختلف است، شما عزیزانی که برای کسب و کارتان نیاز به تهیه مواد شیمیایی با کیفیت و قیمت مناسب هستید، می توانید از مشاوره کارشناسان این مجموعه بهره ببرید و جهت تهیه محصولات شیمیایی مورد نیازتان اقدام بفرمایید.
و در آخر : یادتان باشد بهتر است از مواد و محصولات شیمیایی درجه یک با دوز پایین تری استفاده کنید تا اینکه مواد شیمیایی ارزان و بی کیفیت را با حجم زیاد به مصرف برسانید.

جهت مشاوره کلیک کنید تا به صفحه ارتباط با ما لینک شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.