نقش کود کلاته در صنعت کشاورزی

نقش کود کلاته در صنعت کشاورزی

کلمه کلات از واژه یونانی chele مشتق شده و به معنی چنگ زدن یا نگه داشتن چیزی توسط چنگال است.

حال توضیح می دهیم که کلات در کشاورزی به چه معناست.

کلاته شدن عنصر در صنعت کشاورزی

کلاته شدن یک عنصر در صنعت کشاورزی بدین معناست که وقتی عنصری مانند آهن نمی تواند جذب گیاه شود با اتصال به عوامل کلات کننده (که معمول ترین آن ها EDTA (Ethylene Diamine Tetra Acetate) می باشد) به راحتی جذب گیاه شده و از اکسید شدن در محیط خاک حفاظت می شود.

پس تا اینجا متوجه شدیم که فرم کلات یک عنصر در مقایسه با فرم معمولی آن بسیار راحت تر و سریع تر توسط گیاه جذب می شود و در این صورت راندمان جذب عناصر غذایی توسط گیاه بالا می رود.

جهت آشنایی بیشتر با مزایای کود کلاته با آویژه سبز همراه باشید.

ضرورت استفاده از کود کلاته در کشاورزی

همان طور که می دانیم تغذیه گیاه یکی از فاکتورهای اساسی در رشد گیاه و افزایش راندمان کشاورزی و در نتیجه تولید محصولات بیشتر و با کیفیت تر است. بنابراین مدیریت منابع غذایی گیاه در جهت افزایش کمی و کیفی محصول حائز اهمیت فراوان است.

اراضی کشاورزی متعددی وجود دارند که با وجود غنی بودن از عناصر غذایی دارای پوشش گیاهی فقیر با راندمان کمی و کیفی پایین می باشند که این امر ناشی از عدم کلات شدن عناصر غذایی خاک و در نتیجه عدم توانایی گیاه در جذب این عناصر می باشد.

متاسفانه کشاورزان زیادی با وجود مصرف کودهای متعدد، به دلیل عدم آگاهی از این قضیه با کمترین میزان رشد محصول و برداشت سالیانه مواجه هستند. در حالی که روش مقابله با این مشکل بسیار ساده است.

در صنعت کشاورزی کودهایی موجود هستند که دقیقا به این دلیل تولید می شوند که در کنار کودهای آلی و حاوی عناصر ضروری گیاه سبب سهولت جذب این عناصر توسط گیاه و جلوگیری از اکسید شدن عناصر ضروری علی الخصوص آهن، منگنز، روی و مس در خاک شوند. در اصطلاح به این دسته کودها، کود کلات کننده می گویند.

مزایای استفاده از کود کلاته در کشاورزی

۱) از آنجا که محتوای خاک پیچیده است و عناصر ریزمغذی و ضروری گیاه به راحتی در خاک اکسید می شوند، بنابراین کود کلاته با پوشش دهی این عناصر از آن ها محافظت کرده و سبب افزایش دسترسی و انتقال این عناصر از جمله آهن، مس، منگنز و روی به گیاه می شوند. همین امر منجر به حاصلخیزی خاک و در نتیجه افزایش محصول و کیفیت آن می شود.

همچنین باید بگوییم…

۲) استفاده از عناصری مانند آهن، منگنز، روی و مس به طور مستقیم در خاک و صرفا استفاده از کود های حاوی این عناصر، ناکارآمد است. زیرا این عناصر در خاک به صورت یون های فلزی با بار مثبت می باشند که به آسانی با اکسیژن و یا یون های هیدروکسید با بار منفی (OH) واکنش می دهند که در این صورت ترکیبات جدیدی را بوجود می آورند که گیاه نمی تواند از آن ها استفاده کند. استفاده از کودهای کلات کننده سبب جلوگیری از بروز این واکنش ها در عناصر خاک می شوند.

۳) کود کلاته کننده همچنین سبب افزایش جذب عناصر توسط برگ می شوند. چرا که برگ های گیاهان به طور طبیعی از موم پوشیده شده اند که آب و یون های عناصر غذایی را دفع می کنند. مولکول های درشت کلات کننده ی ریز مغذی ها می توانند به لایه ی موم نفوذ کرده و سبب جذب بیشتر عناصر توسط برگ ها شوند.

۴) عناصری که به فرم کلات هستند در مقایسه با عناصر غیر کلات یا به اصطلاح آزاد در خاک ثبات بیشتری دارند و با آبشویی، به میزان کمتری از دسترس ریشه ها خارج خواهند شد.

معرفی بهترین کودهای کلات کننده شرکت آویژه سبز بهاران

Power Hiomix
پاورهیومیکس شرکت میل تار با داشتن درصد بالای فولویک اسید، با کلات کردن عناصر موجود در خاک، آنها را در دسترس گیاه قرار می دهد

پاورهیومیکس

در بسیاری از خاک ها عناصری مانند پتاسیم، کلسیم، منیزیم و … به اندازه کافی وجود دارند اما این عناصر برای گیاه قابل جذب نیستند. کود کلاته پاورهیومیکس برند میل تار محصول وارداتی اختصاصی شرکت آویژه سبز بهاران از کشور ترکیه می باشد که با داشتن درصد بالای فولویک اسید و کلات کردن عناصر موجود

در خاک، آن ها را در دسترس گیاه قرار می دهد. این کود با پایین آوردن pH خاک اثر مثبتی در خاک های آهکی دارد. همچنین از دیگر مزایای این محصول محلول پاشی با دوز مصرف بسیار پایین می باشد.

 

بورسپرس سی آ ۴۵

کود کشاورزی-آویژه- میل تار
کود بورسپرس سی آ۴۵ سرشار از کلسیم آلی محلول در آب است و سبب کاهش میزان شوری خاک در اطراف ریشه گیاه می شود.

بورسپرس سی آ ۴۵ کاملا مناسب برای کشاورزی ارگانیک است و خاصیت کلات کنندگی قوی عناصر خاک را دارا می باشد. سرشار از کلسیم آلی محلول در آب است و سبب کاهش میزان شوری خاک در اطراف ریشه گیاه می شود. همچنین باعث سهولت انتقال آب و عناصر غذایی به داخل گیاه می شود.

این محصول وارداتی از کشور نروژ و ری پک شده در کشور ترکیه می باشد و واردات آن به صورت انحصاری در اختیار شرکت آویژه سبز بهاران می باشد.

مزایای استفاده از کودهای کلات کننده وارداتی شرکت آویژه سبز بهاران به طور خلاصه

۱) افزایش دسترسی گیاه به عناصر ریزمغذی

۲) ممانعت از تثبیت عناصر ریزمغذی در خاک های قلیایی

۳) افزایش تحرک عناصر ریزمغذی در خاک

۴) ممانعت از آبشویی عناصر در خاک

۵) حلالیت بالا در آب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.