چرا صنایع شیمیایی برای جامعه مهم است؟

مواد شیمیایی درجه یک
شرکت آویژه سبز بهاران نمایندگی انحصاری و اصلی واردات محصولات نام آشنای بورگارد از کشورهای سوئد، آلمان و آمریکا است و آماده خدمت رسانی و مشاوره به شما عزیزانی که نیاز به تهیه مواد شیمیایی دارید، می باشد.

چرا صنعت شیمیایی برای جامعه مهم است؟

آیا فکر می کنید صنایع شیمیایی به محیط زیست ما آسیب می رساند؟ آیا می دانید اهمیت صنایع شیمیایی در دنیا چیست؟

امروزه صنایع شیمیایی محصولات زیادی تولید می کند که باعث راحتی و آسان تر شدن زندگی روزمره ما می شود. و از آنجایی که رقابت در تولید و تنوع محصولات به سرعت در حال افزایش است، نوآوری برای یافتن محصولات و خدمات جدید بدون استفاده از مواد شیمیایی برای جلب رضایت مصرف کنندگان غیر ممکن است. به لطف مواد شیمیایی اولیه می توان تقریباً هر محصولی که در زندگی روزمره نیاز هست را به نحو احسن تولید کرد.
صنایع شیمیایی در حال حاضر تمام زمینه های زندگی ما را تحت تاثیر قرار داده است. از مواد غذایی گرفته تا دکوراسیون، کشاورزی، بهداشت، ماشین آلات و … در این مقاله قصد داریم اهمیت مواد شیمیایی را برای شما روشن کنیم.
شاید واضح نباشد، اما مواد شیمیایی صنعتی موادی هستند که در بسیاری از محصولات نهایی که در اطراف ما وجود دارند به کار رفته است.

اهمیت بخش شیمیایی در تجارت جهانی

بخش شیمیایی یک تجارت جهانی چهار تریلیون دلاری است که بیش از ۲۰ میلیون نفر را به طور مستقیم و غیرمستقیم به استخدام خود در آورده است. دنیای امروز تا حدی به مواد شیمیایی وابسته است که از سطحی ترین تا اصلی ترین نیاز بشر بدون استفاده از مواد شیمیایی میسر نمی شود. از مواد غذایی که مصرف می‌کنیم، وسایل نقلیه جهت سفر و یا جابجایی، لباس‌هایی که می‌پوشیم، تجهیزات پزشکی، کشاورزی و دفع آفات، محصولات تمیز کننده، سایت های ساختمانی و خلاصه فناوری‌هایی که از آن استفاده می‌کنیم همه و همه وابسته به محصولات شیمیایی می باشد. باید اضافه کنیم که قطعات سبک وزن در خودروها و هواپیماها، لاستیک‌های مدرن و افزودنی‌ها که همگی باعث بهبود مصرف سوخت های زیستی می‌شوند، همگی به لطف مواد شیمیایی قابل انجام می باشد.

تولید مواد شیمیایی از چه زمانی اهمیت پیدا کرد؟

به طور سنتی، شیمی به عنوان یک ابزار علمی در نظر گرفته می شود که می تواند منابع طبیعی را برای بهبود زندگی ما مهار کند.
تولید مواد شیمیایی در اواخر قرن نوزدهم، انفجاری در میزان تولید و تنوع محصولات تولید شده انجام داد و صنایع شیمیایی بزرگی در آلمان و بعدها در ایالات متحده و بعد از آن در کل دنیا، شکل گرفت.
مواد شیمیایی اولیه طیف وسیعی از مواد شیمیایی مانند: پلیمرها، پتروشیمی های حجیم، واسطه ها، سایر مشتقات و مواد شیمیایی معدنی و کودهای شیمیایی هستند. صنایع شیمیایی شامل شرکت هایی است که مواد شیمیایی صنعتی تولید می کنند.
صنایع شیمیایی بیش از پنجاه سال است که تخصص و سرمایه گذاری هایی جهت حل مشکلات زیست محیطی انجام داده است.
در حال حاضر صنایع شیمیایی بخش مهمی از اقتصاد صنعتی مدرن می باشد و یک لیست بی پایان با بیش از ۷۰۰۰۰ ماده شیمیایی را شامل می شود که امروزه به صورت تجاری استفاده می شود.

پیامی برای دوست داران محیط زیست

اگر از آن دسته از افراد دوست دار محیط زیست هستید که بابت افزایش تولیدات با استفاده از مواد شیمیایی نگران هستید، باید بگوییم امروزه تمرکز اصلی روی توسعه محصولات شیمیایی با سمیت کمتر و خواص عملکردی بالاتر می باشند.
صنعت شیمیایی در تلاش است، علم و فناوری را به گونه ای گسترش دهد که ارزیابی زیست محیطی چرخه حیات و سیاست های توسعه پایدار را پشتیبانی کند.

با همه این تفاسیر برای اینکه واضحتر بتوانیم شما را به جواب سوال “چرا صنعت شیمیایی برای جامعه مهم است؟” برسانیم به اختصار تاثیر مواد شیمیایی را در بخشی از صنایع وابسته توضیح می دهیم:

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع کشاورزی

کودهای شیمیایی مدرن شامل عناصر مهمی مانند نیتروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد، منیزیم و کلسیم جهت تغذیه گیاهان هستند. استفاده از مواد شیمیایی در صنعت کشاورزی جهت افزایش میزان تولید از طریق تغذیه و غنی سازی خاک و مبارزه با آفات بسیار موثر است. استفاده از مواد شیمیایی نظیر سولفات آمونیوم، پتاس،

 سولفات مس، سولفات روی و… در تولید کودهای شیمیایی یا آفت کش ها نقش بسزایی در رشد این صنعت مهم دارد.

از جمله کودهای شیمیایی با کارایی بالا در صنعت کشاورزی:
کود فولویک اسید Borregro K
لیگنو سولفونات سدیم NA
لیگنو سولفونات آمونیوم AM
لیگنوسولفونات کلسیم Ca
BorrePlex OA

محصولات شیمیاییکاربرد مواد شیمیایی در صنایع آرایشی و بهداشتی

در عصر جدید بازار صنایع آرایشی و بهداشتی رشد چشمگیری پیدا کرده است و افراد به محصولات با کیفیت بسیار اهمیت می دهند. با نگاهی به تنوع بالای محصولات آرایشی و بهداشتی نظیر کرم ها، لوسیون های مراقبت از پوست، لوازم آرایشی، شامپو ها و… می توان متوجه نیاز این صنعت به مواد شیمیایی مانند: ستیل الکل، آلدهید ها، گلیسیرین و … شد که در این صنعت نقش اساسی دارند.

در صنایع آرایشی و بهداشتی محصول لیگنو سولفونات آمونیوم Ammonium lignosulphonate بسیار پر مصرف است.

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع تصفیه آب

با افزایش رشد جمعیت و فرهنگ شهر نشینی نیاز جامعه به تأمین آب سالم رو به افزایش است. بعد از اکسیژن بیشترین ماده ای که انسان در طول روز نیاز دارد، آب می باشد. مصارفی مانند: شستشو، آشامیدن، فعالیت های صنعتی، کشاورزی و… . پس قطعا متوجه هستید که مواد شیمیایی در این مورد نیز برای نهایی کردن آب مصرفی بسیار حیاتی و لازم است. تصفیه آب و آماده سازی آن برای آشامیدن شامل مراحل مختلفی و مواد شیمیایی گوناگونی است که در هر مرحله از ا ین فرآیند مورد استفاده قرار می گیرند که از جمله آنها می توان به 

 سدیم متا بی سولفیت و ایزوتیازولین اشاره نمود که به ترتیب برای حذف کلر اضافی موجود در آب و ضد عفونی کردن آن استفاده می شوند. موادی که طی فرآیند تصفیه آب از آن حذف می شوند شامل: ویروس ها، قارچ ها، باکتری ها، جلبک ها و مواد معدنی هستند.
از جمله محصولات شیمیایی اولیه در صنعت تصفیه آب شامل: 

بورپلکس او ای BorrePlex OA
لیگنو سولفونات سدیم Sodium Lignosulfonate

کاربرد مواد شیمیایی در صنایع غذایی

مواد شیمیایی مورد استفاده در این صنعت به دلیل تاثیر مستقیم بر سلامتی انسان بسیار تحت نظارت سازمان های بهداشت هستند. مواد افزودنی شیمیایی غذایی با کاهش یا حذف رشد میکروارگانیسم هایی که باعث پوسیدگی مواد غذایی می شوند، ماندگاری آنها را حفظ می کنند .امروزه به دلیل افزایش میزان تقاضا برای غذاهای آماده مانند کنسروجات بیشترین استفاده از مواد شیمیایی برای تولید نگه دارنده های غذایی می باشد. مواد شیمیایی ضمن جلوگیری از رشد باکتری در غذاها باعث افزایش زمان ماندگاری و حفظ کیفیت غذا می شوند. همچنین در صادرات میوه هایی که فقط در نقاط خاصی از دنیا تولید می شوند، مواد شیمیایی نقش کلیدی ایفا می کنند.

لیگنو سولفونات آمونیوم AM یک ماده شیمیایی کارآمد در تولید صنایع غذایی

امیدواریم توانسته باشیم شما را به جواب سوال تیتر، یعنی “چرا صنعت شیمیایی برای جامعه مهم است؟” رسانده باشیم و اگر تا قبل از خواندن این مقاله موضعی در این مورد داشتید تا حد زیادی تعدیل شده باشد.

تهیه مواد شیمیایی با کیفیت و کارا

اگر شما نیز صاحب صنعت، تولیدات و یا کارخانه هستید و یا به امر کشاورزی مشغول می باشید قطعا برای افزایش تولید، بازدهی و کیفیت تولیدات خود به تهیه محصولات شیمیایی نیاز دارید.

شرکت آویژه سبز بهاران نمایندگی انحصاری و اصلی واردات محصولات نام آشنای بورگارد از کشورهای سوئد، آلمان و آمریکا است و آماده خدمت رسانی و مشاوره به شما عزیزانی که نیاز به تهیه مواد شیمیایی دارید، می باشد. برای ارتباط با کارشناسان ما کلیک کنید تا به صفحه ارتباط با ما هدایت شوید.

منابع:

-گروه بین المللی Shell فناوری های پیشرفته انرژی

-شرکت شیمیایی jjtamez

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.