چگونه از بونسای (Bonsa)  خود مراقبت کنیم؟

چگونه از بونسای (Bonsai)  خود مراقبت کنیم؟

مراقبت درست از بونسای

درختان بزرگی که در طبیعت می بینیم دارای ریشه قوی، ضخیم و گسترده ای می باشند که با استفاده از آن به عمق خاک نفوذ کرده و مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک میگیرند. برعکس درختان معمولی، درختچه های زینتی بونسای نه فضای کافی و نه خاک لازم جهت دریافت مواد مغذی و اکسیژن را دارند. این کمبود خاک و نبود فضای کافی جهت رشد ریشه آنها را باید با کود مناسب بونسای جبران کرد.

 

مقدمه ای بر گیاه (درختچه) بونسای

اگر قصد خرید یک گیاه آپارتمانی شیک و بسیار جذاب را دارید ، بونسای یک گزینه واقعا عالی می باشد. همچنین بونسای بدلیل زیبایی و جلوه خاصی که دارد می تواند در مناسبت ها بعنوان یک کادوی خاص هدیه داده شود.

بونسای درواقع یک درخت مینیاتوری زینتی است که متعلق به مردمان آسیای شرقی (ژاپن، چین، تایلند) می باشد.  آن ها معتقدند پرورش آن برای ایجاد آرامش جسم و ذهن و کم کردن استرس نقش موثری دارد.

درواقع بونسای شکل کوچک شده درختانی است که در حالت نرمال بزرگ هستند نظیر شمشاد، جنسینگ، افرا، نارون، کاج و …  که بصورت فنی با هرس و علم باغبانی، ریشه و ساقه هایشان کوتاه و بشکلی هنرمندانه کوچک و جهت نگهداری در فضای خانه در گلدان، پرورش داده می شوند. لازم به ذکر است که جهت نگهداری این گیاه زیبا در آپارتمان، بیشتر از گونه های درختان گرمسیری که با محیط داخلی ساختمان و آپارتمان سازگاری دارند، استفاده میشود.

از آنجاییکه این  گیاه دارای محبوبیت زیادی در بین آن دسته از افرادی است که به گیاهان آپارتمانی علاقه دارند، شرکت آویژه سبز بهاران بر آن شد طی یک مقاله خلاصه و مفید به این گیاه دوست داشتنی یعنی بونسای بپردازد.

بونسای که از گیاهان لوکس آپارتمانی به شمار میرود نیز مانند سایر گیاهان آپارتمانی روش خاص خود را برای مراقبت دارد.

در اصل درختچه های بونساي به دو دسته تقسیم می‌شوند:

بونسای هایی که باید در فضای باز نگهداری شوند و با فضای داخل خانه ناسازگارند مانندبونسای افرا، سرو، کاج.

و برخی دیگر به اسم بونسای آپارتمانی معروف‌اند که باید در داخل خانه نگهداری شوند. چون به تغییرات دما و مخصوصاً کاهش دمای هوا حساس هستند.

در این مقاله به بونسای آپارتمانی میپردازیم.

مراقبت از بونسای

توجه کنید که نگهداری این گیاه نفیس با توجه به طبیعت آن خاص است بنابراین مراقبت و توجه به آن خیلی ضروری است.

نگهداری از بونسای رابطه مستقیمی با ۴ عامل اصلی دارد که در زیر به شرح مختصر هر مورد می پردازیم.

۱) استفاده از کود مناسب

یکی از نیازهای اصلی درختچه بونسای استفاده از کود مناسب است.

چرا استفاده از کود برای بونسای ضرورت دارد؟

درختان بزرگی که در طبیعت می بینیم دارای ریشه قوی، ضخیم و گسترده ای می باشند که با استفاده از آن به عمق خاک نفوذ کرده و مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک میگیرند. برعکس درختان معمولی، درختچه های زینتی بونسای نه فضای کافی و نه خاک لازم جهت دریافت مواد مغذی و اکسیژن را دارند.

این کمبود خاک و نبود فضای کافی جهت رشد ریشه آنها را باید با کود مناسب بونسای جبران کرد. از طریق این کودها مواد معدنی و ویتامین های لازم جهت رشد و فتوسنتز گیاه جذب می شود. در غیر اینصورت ممکن است گیاه شما خشک شده و از بین برود.

برای دیدن کود مناسب بونسای کلیک کنید

کود مناسب برای بونسای چه کودی است؟

سه عنصر اساسی در هر کود وجود دارد. نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) یا بصورت اختصار (NPK). نیتروژن باعث افزایش رشد برگ ها و ساقه ها می شود. فسفر به رشد سالم ریشه کمک می کند. پتاسیم سبب افزایش رشد میوه ها و گل ها شده و در نتیجه سلامت کلی گیاه را تامین می کند. پرورش دهندگان گل و درختان اغلب از نسبت های مختلف (NPK) و در فصول مختلف سال استفاده می کنند. اما کود مناسب برای بونسای کودی است که به میزان مساوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم داشته باشد بنابراین پیشنهاد کارشناسان شرکت آویژه سبز بهاران برای کوددهی به بونسای استفاده از کود (NPK 20 20 20 ) برای عناصر درشت مغذی یا همان نیتروژن، فسفر و پتاسیم است و در کنار این کود، کود مکمل مولتی میل که شامل عناصر ریزمغذی مانند: آهن، بور، روی، مس و منگنز است را پیشنهاد می کنند.

زمان مناسب استفاده از کود برای گیاه بونسای

بهتر است کود (NPK 20 20 20 ) و همچنین کود مولتی میل را هر دو هفته یکبار استفاده کنید اما نه بصورت همزمان این نکته را همیشه در نظر بگیرید که استفاده همزمان از دو کود هیچگاه توصیه نمیشود. باید حداقل یک هفته از زمان استفاده از کود قبلی گذشته باشد. دوز مصرفی کود نیز روی بسته بندی آن درج شده است.

کود وارداتی برای بونسای

 درختان بزرگی که در طبیعت می بینیم دارای ریشه قوی، ضخیم و گسترده ای می باشند که با استفاده از آن به عمق خاک نفوذ کرده و مواد مغذی مورد نیاز خود را از خاک میگیرند. برعکس درختان معمولی، درختچه های زینتی بونسای نه فضای کافی و نه خاک لازم جهت دریافت مواد مغذی و اکسیژن را دارند. این کمبود خاک و نبود فضای کافی جهت رشد ریشه آنها را باید با کود مناسب بونسای جبران کرد.

 

۲) آبیاری به موقع و اصولی بونسای

نحوه آبیاری درختان بونسای در نگهداری و پرورش این گیاه نقش اساسی دارد. اما نحوه آبیاری هر بونسای به عواملی از جمله اندازه درخت، اندازه گلدان ، سن و گونه  درختچه، مخلوط خاک و همچنین دمای خانه بستگی دارد پس نمیتوان برای آبیاری همه درختچه های بونسای از یک نسخه استفاده نمود.

اما راه حلی به شما نشان خواهیم داد تا بتوانید زمان مناسب آبیاری بونسای خود را تشخیص دهید.

تنها زمانی که احساس کردید که خاک گلدان خشک شده اقدام به آبیاری کنید. برای فهمیدن این موضوع، خاک را با انگشت تا عمق ۱ سانتیمتر کنار بزنید  اگر خاک فاقد رطوبت بود پس زمان مناسبی برای آبیاری آن می باشد. این نکته مدنظرتان باشد که هیچ گاه اجازه ندهید خاک گلدان کاملا خشک شود.

توجه داشته باشید که در آبیاری این گیاه زیبا و فاخر باید گیاه کامل سیراب شود به طوری که آب از زیر گلدان خارج شود و کل سیستم ریشه گیاه مرطوب شود پس تا زمانی که آب از زهکش های گلدان خارج شود آبیاری را ادامه داده  و سپس آب اضافه زیر گلدانی را تخلیه کنید. نکته مهم این است که باید آب را به آرامی به خاک این گیاه اضافه کنید تا سطح خاک را کاملا بپوشاند و در عین حال خاک آن جابجا نشود.

۳) خاک مناسب بونسای

خاک مناسب این گیاه، باید بتواند به سرعت آب را از خود عبور دهد و رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم کند.

بنابراین برای رشد و سلامت این گیاه لازم است خاک آن سبک، دارای زهکشی مناسب باشد و در عین حال رطوبت را در خود حفظ کند چراکه اگر خاک گیاه سنگین باشد و آب را به حالت باتلاقی در خود نگه دارد باعث پوسیدگی و خفگی ریشه و در نتیجه مرگ بونسای خواهد شد.

۴) محل مناسب برای نگهداری بونسای

معمولا درختچه بونسای  به ۴ تا ۶ ساعت نور نسبتا مستقیم خورشید در روز نیاز دارد. بنابراین بهتر است این گیاه، نزدیک پنجره یا در فضای باز مثل تراس نگهداری شود البته به شرطی که در ساکن منطقه سردسیر نباشید.

بهترین نور برای نگهداری از بونسای در درجه  اول پنجره‌ رو به جنوب و بعد از آن پنجره‌ رو به غرب و سپس شرق است.

امیدواریم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. همچنین در صورت داشتن هرگونه پرسشی در مورد نحوه پرورش گیاهان و کود مناسب جهت رشد آنها به صفحه پرسش و پاسخ سایت مراجعه بفرمایید تا کارشناسان ما در اسرع وقت به سوال شما پاسخ دهند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.