تاثیر کود لیگنو سولفونات آمونیوم در کشاورزی

کود سولفونات آمونیوم مقرون به صرفه جهت کشاورزی
کود لیگنوسولفونات آمونیوم برای تقویت خاک و افزایش رشد ریشه تاثیر بسزایی دارد

تاثیر کود لیگنو سولفونات آمونیوم در کشاورزی

 

کاربرد کلی لیگنو سولفونات ها

لیگنوسولفونات ها از فرآیندهای خمیر سولفیت به دست می آیند که در آن سلولز از چوب طی صنعت خمیرسازی استخراج می شود. این ماده تجدید پذیر در حال حاضر در تولید سوخت، ساخت گلوله  و افزودنی خوراک دام استفاده می شود. اما یکی دیگر از زمینه های مهم کاربرد لیگنوسولفونات ها در صنعت کشاورزی می باشد.

طبق بررسی ها این ماده سازگار با محیط زیست و نسبتا ارزان می تواند کیفیت خاک و کارایی کود را بهبود ببخشد و جایگزین مواد آلی یا معدنی بالقوه سمی شود.

بررسی استفاده از لیگنوسولفونات ها در کشاورزی و چهاراستراتژی کلی برای اجرای آن:

-لیگنوسولفونات به عنوان یک عامل مکمل برای ریز مغذی ها با عناصر مغذی

-لیگنوسولفونات جهت ایجاد پوشش برای کودها و آفت کش ها

-لیگنوسولفونات به عنوان محرک رشد گیاهان

-کارایی لیگنوسولفونات برای حفظ خاک و اصلاح ساختار آن

هر چهار مورد می توانند در کاربردهای مرتبط با کود مفید باشند. فوایدی از جمله: کند کردن رهاسازی مواد مغذی یا آفت کش ها، جایگزینی عالی برای مواد شیمیایی مضر و همچنین جهت تاثیر بیشتر سایر کودها به عنوان مکمل کود.

کود سولفونات آمونیوم مقرون به صرفه جهت کشاورزی
کود لیگنو سولفونات آمونیوم اغلب برای زمین های زیر کشت برنج و دیگر محصولات غرقابی استفاده می شود

بررسی تاثیرات کود لیگنو سولفونات آمونیوم در کشاورزی

موارد زیر بصورت تخصصی به تاثیر لیگنوسولفونات آمونیوم در کشاورزی پرداخته است:

  1. کود لیگنوسولفونات آمونیوم به ایجاد یک ساختار خاک مطلوب کمک می کند تا نفوذ آب به درون آن آسان شده و به نگه داشتن آب در ناحیه ریشه کمک کند.
  2. کود لیگنوسولفونات آمونیوم باعث تجزیه مواد سمی از جمله: نیکوتین، آفلاتوکسین ها، آنتی بیوتیک ها و بیشتر آفت کش های آلی می شود.
  3. کود استفاده از لیگنوسولفونات آمونیوم تأثیر بسیار واضحی بر رشد ریشه گیاهان دارد.
  4. کود از لیگنوسولفونات آمونیوم برای تنظیم pH خاک و افزایش حاصلخیزی آن استفاده می شود.
  5. کود لیگنوسولفونات آمونیوم برای تقویت خاک و افزایش رشد ریشه تاثیر بسزایی دارد.
  6. کود لیگنوسولفونات آمونیوم در ترویج توسعه کلروفیل، قندها و اسیدهای آمینه در گیاهان و کمک به فتوسنتز نقش بسزایی دارد.
  7. کود لیگنوسولفونات آمونیوم سبب تحریک جوانه زنی بذر در زمانی کوتاه و تا حد زیادی افزایش برداشت و کیفیت میوه می شود.
  8. کود لیگنوسولفونات آمونیوم باعث افزایش قابل توجه توانایی گیاهان در مقابله با استرس و بیماری می شود. همچنین متابولیسم گیاه را افزایش و در نتیجه توانایی گیاه را در شرایط تنش محیطی افزایش می دهد.
  9. اضافه کردن لیگنو سولفونات آمونیوم به اسپری های علف کش، اثر بخشی آن را جهت از بین بردن علف های هرز بهبود می بخشد.
  10. کود لیگنوسولفونات آمونیوم فعال کننده عالی هوموس ( کودهای برگی) هستند. استفاده از آن در ترکیب با عناصر کمیاب و سایر مواد مغذی گیاهی بصورت محلول پاشی، رشد شاخ و برگ گیاه، ریشه و میوه ها را بهبود می بخشد.

محدوده pH بهینه برای اکثر گیاهان بین ۵٫۵ تا ۷٫۰ است، هوموس عملکرد مستقیمی برای متعادل کردن  pH خاک دارد تا  pH خاک را برای رشد گیاهان مناسب کند.

هوموس می تواند ذخیره نیتروژن را تا حد زیادی تثبیت کند از اینرو ترکیب آن با  لیگنوسولفونات آمونیوم سبب می شود فسفر و همچنین سایر ریز عنصرها به شکل آسان در دسترس گیاهان قرارگیرند و در عین حال قارچ های مفید برای تولید آنزیم های مختلف را فعال میکند. همچنین  لیگنوسولفونات باعث کمک به ایجاد ساختار خاک برای افزایش ظرفیت اتصال عناصر ماکرو، میکرو، ظرفیت نگهداری آب و در نتیجه افزایش حاصلخیزی خاک می شود.

بهترین کود برای زمین های زیر کشت برنج

سازمان ملل متحد تخمین زده است که جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ به ۱۰ میلیارد نفر می رسد که این موضوع چالش‌های بسیاری را در زمینه‌های محیط زیست، غذا، آب و بهداشت به همراه خواهد داشت. بنابراین برای تامین تقاضای جهانی غذا تا سال ۲۰۵۰، انتظار می‌رود تولیدات کشاورزی تا ۷۰% رشد کند.

برنج یک محصول غذایی مهم در جهان است و غذای اصلی بیش از نیمی از جمعیت جهان می باشد. با ادامه رشد جمعیت جهان بالطبع تقاضا برای تولید برنج نیز افزایش می یابد. این مساله در نهایت منجر به استفاده گسترده از کودهای شیمیایی به منظور پاسخگویی به تقاضای روزافزون جمعیت در حال رشد می شود.

با این حساب کشت فعلی برنج که به شدت به کودهای شیمیایی متکی است، باعث شده است که تولید مواد غذایی پایدار به دلیل بدتر شدن سلامت خاک و آلودگی‌ها، که منجر به از دست دادن زمین‌های حاصلخیز می‌شود، به خطر بیفتد. تقریباً یک تن برنج خام، به ۲۰ کیلوگرم نیتروژن معدنی، ۱۱ کیلوگرم اکسید فسفر و ۳۰ کیلوگرم اکسید پتاسیم نیاز دارد.

به همین دلیل ادغام یا جایگزینی کودهای سازگار با محیط زیست با رژیم فعلی کوددهی برنج، ضرورت دارد. بنابراین کود لیگنوسولفونات آمونیوم یک جایگزین بسیار عالی و مقرون به صرفه به منظور تامین تقاضای جهانی غذا برای تولید گسترده برنج و دیگر محصولاتی است که بصورت غرقابی کشت می شوند.

طبق تحقیقات بعمل امده، کود لیگنو سولفونات آمونیوم در زمین های زیر کشت برنج نه تنها سبب کاهش هزینه های کودی می شود بلکه به اصلاح خاک و تجزیه مواد سمی پرداخته و زمین های کشاورزی را از فرسایش نجات می دهد در نتیجه این محصول می تواند از نظر اقتصادی جایگزین مطمئنی جهت کودهای شیمیایی دیگر مخصوصا از نظر تاثیر مثبتی که در اصلاح خاک و در نتیجه محیط زیست، می گذارد باشد.

سایر کاربردهای لیگنو سولفونات آمونیوم

– استفاده ازلیگنو سولفات آمونیوم به عنوان نرم کننده خمیر در تولیدات مواد غذایی

– استفاده در پودر کپسول آتش نشانی و مواد ضد شعله

-استفاده در صنایع شیمیایی

– استخراج خمیر چوب

– نساجی

– داروسازی

تهیه لیگنو سولفونات آمونیوم

شرکت آویژه سبز بهاران نماینده انحصاری واردات محصولات شیمیایی برند بورگارد می باشد.

درصورت نیاز می توانید برای تهیه لیگنو سولفونات آمونیوم و همچنین لیگنوسولفونات کلسیم، لیگنوسولفونات سدیم و دیگر محصولات شیمیایی با کارشناسان این مجموعه تماس گرفته و انواع لیگنوسولفونات ها را متناسب با نیاز خود، تهیه کنید.

منابع

-موسسه بین المللی تغذیه گیاهی cropnutrition.

https://www.cropnutrition.com/resource-library/ammonium-sulfate

-سایت تحقیقاتی researchgate.

https://www.researchgate.net/publication/356999715_Agricultural_utilization_of_lignosulfonates

محصولات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.