لیگنو سولفونات سدیم (Sodium Lignosulfonate) چیست؟

لیگنو سولفونات سدیم چیست؟

لیگنو سولفونات نوعی پلیمر با جرم مولکولی بالا می باشد. در واقع جرم مولکولی این ترکیبات از ۱۰۳ تا ۱۰۶ g/mol متفاوت است.

بطور کلی لیگنو سولفونات شامل سه دسته می باشد:

 -لیگنو سولفونات سدیم (Sodium Lignosulfonate)
-لیگنو سولفونات کلسیم (Calcium lignosulfonate)
-لیگنو سولفونات آمونیوم (Ammonium lignosulfonate)

در این مقاله سعی داریم شما را با کاربردهای لینگو سولفونات سدیم آشنا کنیم.

لیگنو سولفونات سدیم

لیگنو سولفونات سدیم ( Sodium Lignosulfonate ) چیست؟

لیگنوسولفونات سدیم، لیگنین محلول در آب است که از فرآیند تخمیر سولفیت استخراج می شود. لیگنو سولفونات سدیم به صورت طبیعی از ماده ای به نام لیگنین به جود می آید. لیگنین بخشی از چوب است که پس از سلولز، دومین مولکول آلی موجود در کره زمین است. لیگنین به‌عنوان یک اتصال دهنده دیواره سلولی عمل می‌کند و فیبرهای سلولی حاوی ماتریکس را به هم متصل می ‌نماید.
Sodium Lignosulfonate در واقع عصاره خمیر صنوبر می باشد که با فرآیندهای گوناگونی نظیر خشک شدن و اصلاح کردن آن تولید می شود. لیگنو سولفونات سدیم را اصطلاحا خمیر چوب نیز می نامند.
در واقع این محصول نوعی سورفکتانت ماکرو مولکولی محسوب می شود و آن را نوعی افزودنی بین فازی می دانند.

یکی از پرکاربردترین مواد اولیه شیمیایی موجود در صنعت، لیگنو سولفونات می باشد که به طور عمده کاربرد آن در صنعت تولید بتن بعنوان روان کننده می باشد علاوه بر این Sodium Lignosulfonate باعث کاهش مصرف آب در تولید بتن می شود. لیگنو سولفونات سدیم یکی از اصلی ترین افزودنی ها در صنعت بتن سازی است. این ماده شیمیایی پرکاربرد هم بصورت خالص و هم بصورت ترکیبی با مواد دیگر استفاده می شود.
از دیگر کاربردهای لیگنو سولفونات سدیم می توان به صنایع رنگسازی، مواد شیمیایی کشاورزی، پاک کننده های صنعتی، تصفیه آب و … اشاره کرد.
این ماده منحصر بفرد با نام های دیگری همچون سدیم لیگنو سولفونات، دی سدیم، هیدروکسی، متوکسی فنیل، متوکسی و سولفوناتو پروپیل فنوکسی نیز شناخته می شود.

ویژگی ها و مشخصات لیگنو سولفونات سدیم :

Sodium Lignosulfonate از جمله ترکیبات جامد محسوب می شود که حالت پودری داشته و به رنگ زرد روشن، قهوه ای و یا مشکی دیده می شود و دارای بوی ملایمی است و PH آن در دمایی معادل ۲۵ درجه سانتی گراد، بین ۶.۵ تا ۹ می باشد و از انحلال پذیری خوبی در آب برخوردار است.

از دیگر خواص و ویژگی های Sodium Lignosulfonate می توان به خاصیت ضد میکروبی و نگهدارندگی آن اشاره کرد و به همین دلیل از این محصول شیمیایی به عنوان یک ماده افزودنی در تولید خوراک دام استفاده می شود.

کاربردهای لیگنو سولفات سدیم:
Sodium Lignosulfonate خواص و ویژگی های منحصر به فردی دارد به همین علت از آن در صنایع گوناگون استفاده می شود. از کاربردهای این محصول شیمیایی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- لیگنو سولفونات سدیم در بتن سازی:

Sodium Lignosulfonate در صنعت بتن از گذشته تا کنون بسیار پرکاربرد و موفق عمل کرده است.
ترکیب این محصول شیمیایی در صنعت تولید بتن باعث کاهش مصرف آب شده و از همه مهمتر خاصیت روان کنندگی آن است. به گونه ای که با افزودن این ماده روان کننده، نوعی جاذب سطحی بر روی ذرات ریز سیمان به وجود می آید و از ایجاد ساختارهای قفسی مانند جلوگیری می کند. به علاوه تمامی آب های به دام افتاده در ساختار بتن را آزاد می کند.

۲- لیگنو سولفونات سدیم در صنعت تولید زغال سنگ:

از این محصول شیمیایی معمولا به عنوان یک افزودنی برای تهیه دوغاب زغال سنگ استفاده می شود همچنین وجود Sodium Lignosulfonate باعث میشود مصرف برق به حداقل رسیده و خروجی تولید افزایش یابد.

۳- لیگنو سولفونات سدیم در تولید کاشی:

از آنجایی که Sodium Lignosulfonate باعث چسبندگی مواد اولیه و در نهایت افزایش استحکام سازه می شود، در ساخت بسیاری از کاشی ها و آجرهای نسوز به عنوان یک ماده افزودنی استفاده می شود.

۴- لیگنو سولفونات سدیم در صنعت کشاورزی:

با مصرف Sodium Lignosulfonate در صنعت کشاورزی PH خاک تنظیم می شود و به حاصل خیزی بهترخاک کمک کند. لیگنو سولفونات سدیم باعث نفوذ بهتر آب به ریشه گیاهان غیر حساس به سدیم شده و آب را در اطراف ریشه حبس می کند. همچنین استفاده از لیگنو سولفونات سدیم به عنوان کود، برای رشد بهتر ریشه ها، شاخه ها و میوه درختان بسیار مفید می باشد.
لیگنویولفونات سدیم می تواند هم به صورت مصرف با آب آبیاری و هم به صورت محلولپاش به گیاهان و درختان اسپری شود.

شرایط نگهداری لیگنوسولفونات سدیم:

Sodium Lignosulfonate باید در محل خشک با تهویه مناسب و به دوراز رطوبت نگهداری شود. در صورت رطوبت دیدن و جمع شدن، بهتر است آن را خرد کرده و به صورت محلول درآورید تا تأثیر آن حفظ شود.
در حین کار با این ماده شیمیایی دقت کنید که از هر گونه تماس با پوست یا چشم جلوگیری شود.
معتبرترین کمپانی ها در تولید لیگنو سولفونات سدیم، کمپانی بورگارد است که با به کارگیری متخصصینی از سراسر دنیا و با در اختیار داشتن مواد اولیه با کیفیت به تولید محصولات درجه یک شیمیایی می پردازد. 

آویژه سبز بهاران به عنوان عاملیت و نماینده اصلی برند بورگارد در ایران آماده ارائه انواع لیگنو سولفونات ها به هموطنان عزیز می باشد. برای اطلاع از آخرین قیمت محصول، شرایط نگهداری و چگونگی استفاده از آن می توانید با شماره های درج شده در سایت شرکت آویژه سبز بهاران تماس بگیرید و اطلاعات لازم را کسب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.