کاربرد لیگنو سولفونات منیزیم در صنایع مختلف

کاربرد لیگنو سولفونات منیزیم در صنایع مختلف

Magnesium lignosulfonate - لیگنو سولفونات منیزیم بورگارد Borregaard
لیگنوسولفونات منیزیم عمدتا به عنوان کاهنده آب در صنایعی مثل بتن سازی، پخش کننده، تولید آفت کش ها و کاهش دهنده ویسکوزیته، چسباننده مواد پودری و دانه ای، ضد غبار و … استفاده شود.

امروزه کمتر صنایعی پیدا می شود که با کاربرد و فواید زیاد لیگنوسولفونات ها آشنایی نداشته باشد. با گسترش پیشرفت صنایع و بالا رفتن سطح کیفی محصولات، تولید کنندگان مواد اولیه شیمیایی برآن شدند که به تولید محصولات با کیفیت تر بپردازند. تا هم تولیدات را با کاهش هزینه ها مقرون به صرفه تر کند و هم در بازار رقابتی، گوی کیفیت را از هم بربایند. از مهمترین محصولات شیمیایی که در بازار رقابتی حرفی برای گفتن دارند و هر صنعتی را به خود وابسته کرده است، مجموعه محصولات لیگنو می باشد که شامل: لیگنو سولفونات کلسیم، لیگنو سولفونات سدیم، لیگنو سولفونات آمونیوم و لیگنو سولفونات منیزیم می باشد.

در این مقاله سعی شده است به اختصار خواص و موارد استفاده از لیگنو سولفونات منیزیم شرح داده شود. (در مقالات قبلی شرح لیگنو سولفونات های دیگر داده شده است.)

کاربرد لیگنو سولفونات منیزیم در صنایع مختلف

لیگنوسولفونات منیزیم یک محصول شیمیایی پودری با رنگ قهوه ای محلول در آب است. این محصول با بسته بندی ۲۵ کیلویی عرضه می شود. از این محصول شیمیایی عمدتا به عنوان عامل استحکام سرامیک، کاهنده آب در صنایعی مثل بتن سازی، تولید کود، پخش کننده، تولید آفت کش ها و کاهش دهنده ویسکوزیته، چسباننده مواد پودری و دانه ای، ضد غبار و … استفاده شود.

فرآیند خمیرسازی بی سولفیت منیزیم

لیگنو سولفونات منیزیم از فرآیند تخمیر چوب (با روش های تصفیه، تبخیر، عملیات شیمیایی و خشک کردن) به دست می آید. فرآیند سولفیت با استفاده از نمک‌های مختلف اسید سولفوره، برای استخراج لیگنین از تراشه‌های چوب در مخازن تحت فشار بزرگ به نام هاضم، تولید می شود که تقریباً الیاف سلولزی خالص است.
مهمترین محصولات فرآیند سولفیت لیگنوسولفونات ها هستند که کاربردهای صنعتی بسیار متنوعی دارند.

لیگنو سولفونات منیزیم به عنوان یک ماده شیمیایی پر کاربرد، در صنایع شیمیایی مختلف استفاده می شود از جمله:

  • مصالح ساختمانی شامل سرامیک، آجرهای نسوز، بتن و …
  • لیگنو سولفونات منیزیم
    لیگنو سولفونات منیزیم یکی دیگر از محصولات کمپانی بورگارد می باشد که محصول کشور آلمان است و در صنایع شیمیایی حرف زیادی برای گفتن دارد.
    تولید مقوا
  • حفاری چاه نفت
  • شناورسازی سنگ معدن
  • تولید کود
  • تولید  باتری سربی (جهت افزایش طول عمر باتری)
  • افزودنی برای دوغاب آب زغال سنگ
  • شرح برخی از کاربردهای اصلی لیگنوسولفونات منیزیم:

۱- تولید مصالح ساختمانی

استفاده از لیگنوسولفونات منیزیم در صنایع زیادی به عنوان یک اتصال دهنده پودر و مواد دانه ای عمل می کند. نظیر: پودر سنگ آهن، پودر سرب و روی، زغال سنگ پودر شده، اکستروژن چدن، سرکوب شن و ماسه ریخته گری فولاد؛ قالب گیری کاشی دیوار و کف آجری گلی و بتن عمل می کند. استفاده از این محصول در این مصالح سبب استحکام و پایداری بالا و همچنین روانکاری خمیر این مواد می شود.

۲- محصولات کشاورزی

استفاده از لیگنوسولفونات منیزیم در صنعت کشاورزی به عنوان کود بسیار عالی عمل می کند. و بسیار مقرون به صرفه جهت استفاده کشاورزان می باشد. این محصول سبب تحریک رشد گیاه و افزایش سایز میوه می شود. لیگنو سولفونات منیزیم خاک را تقویت کرده و pH خاک را تنظیم می کند.

۳- عامل اتصال و چسب

لیگنین یک ماده آلی موجود در درخت است که نقش آن اتصال سلولز و فیبر برای افزایش استحکام درخت است. بنابراین این ویژگی می تواند انتخابی بسیار سازگار با محیط زیست و اقتصادی تر از سایر محصولاتی باشد که به این منظور(چسبندگی) با مشتقات نفتی تهیه می شوند. بنابراین لیگنوسولفونات منیزیم به طور طبیعی یک چسب است. و به عنوان یک عامل اتصال دهنده در گلوله و مواد فشرده، تخته سه لا، ریخته گری و … عمل می کند.
همچنین می توان از آن به عنوان چسب، عامل تقویت کننده و عامل جدا کننده آب در صنایع ذوب، سرامیک و نفت استفاده کرد.

۴- تثبیت کننده گرد و غبار

لیگنوسولفونات منیزیم ذرات سطح گرد و غبار جاده را متصل کرده و سبب سرکوب گرد و غبار در سطح زمین می شود. عملکرد لیگنو سولفونات منیزیم جهت این امر به اینصورت است که به مواد چسبنده و با گرانروی بالا تبدیل می شود. ذرات گرد و غبار را به دام می اندازد و پس از گرمای خورشید یک سطح کنترل شده از گرد و غبار ایجاد می کند که حتی در برابر جریان آب نیز مقاوم است.
به طور کلی باید بگوییم لیگنو سولفونات منیزیم یک ماده شیمیایی بسیار پرکاربرد است. این ماده با عملکرد بالایی که در صنایع مرتبط ایجاد می کند، قطع به یقین سبب کاهش هزینه و افزایش کارایی و کیفیت تولیدات می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مناسب ترین محصول برای برنامه و تولیدات خود با نمایندگان فروش آویژه سبز تماس بگیرید.

منابع:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.