نقش اساسی لیگنوسولفونات کلسیم در تولید بتن درجه ۱، کشاورزی و دیگر کاربردهای ارزشمند آن

نقش لیگنو سولفونات کلسیم در تولید بتن
امروزه خواص لیگنو سولفونات کلسیم باعث شده تا این ماده هم به تنهایی و هم به صورت ترکیبی با مواد شیمیایی دیگر، در صنعت به فراوانی استفاده شود. از جمله: در صنایع بتن سازی، سرامیک، مصالح ساخت و ساز، مواد شیمیایی، مواد افزودنی خوراک دام و… کاربرد دارد.

نقش اساسی لیگنو سولفونات کلسیم در تولید بتن درجه ۱، کشاورزی و دیگر کاربردهای ارزشمند آن

لیگنین ماده آلی پرکاربردی است که ۲۰ درصد ترکیب چوب را شامل می شود (پس از سلولز، لیگنین بیشترین سهم از ساختار چوب را تشکیل می دهد) که بشکل مایع در فرآیند سولفیت خمیر از چوب استخراج می شود.

لیگنو سولفونات کلسیم برند بورگارد بسته بندی در کیسه های ۲۵ کیلوگرمی

لیگنو سولفونات کلسیم چیست؟

لیگنو سولفونات‌ کلسیم یک پلی ‌الکترولیت‌ آنیونی به رنگ کرم، زرد و قهوه‌ای روشن است که به راحتی در آب حل می شود و وزن مولکولی بالایی دارد. از آنجاییکه لیگنو سولفونات کلسیم، دارای جرم مولکولی بالایی است، با قرار گرفتن در بین الیاف سلولزی، این الیاف را کنار هم نگه می دارد.
امروزه خواص لیگنو سولفونات کلسیم باعث شده تا این ماده هم به تنهایی و هم به صورت ترکیبی با مواد شیمیایی دیگر، در صنعت به فراوانی استفاده شود. از جمله: در صنایع بتن سازی، سرامیک، مصالح ساخت و ساز، مواد شیمیایی، مواد افزودنی خوراک دام و… کاربرد دارد.

لیگنو سولفونات کلسیم در صنعت بتن سازی

می توان گفت لیگنو سولفونات کلسیم قدیمی ترین افزودنی شیمیایی است که در صنعت بتن مورد استفاده قرار می گرفته است و استفاده از آن برای روان کننده بتن، کاهنده آب بتن و پخش کننده ذرات سیمان در آب، حائز اهمیت است.
سیمان به دلیل داشتن ذرات بسیار ریز وقتی در آب حل می شود، ذرات آن تمایل دارند که به یکدیگر چسبیده و توده های قفسی شکلی را ایجاد کنند. این ساختار قفسی مانند باعث می شود تا ذرات سیمان بخشی از آب را در خود حبس نمایند. در نهایت این ساختار قفسی با حبس آب، میزان آب موثر جهت روان کنندگی را کاهش داده و خمیری ایجاد می شود که انعطاف کمتری دارد. محبوس شدن آب اضافی در بتن منجر به پیدایش حفره ها و حباب های بزرگ در بتن سخت شده می شود و منجر به کاهش مقاومت و دوام بتن می شود. اقتصادی ترین و آسان ترین روش برای حل این معضل، استفاده از افزودنی های کاهنده آب است که از دهه ۱۹۳۰ میلادی به کار گرفته شده اند. با اضافه کردن لیگنوسولفونات کلسیم به عنوان روان کننده، جاذبه سطحی ذرات سیمان نسبت به یکدیگر کاهش یافته و ساختار قفسی مانند شکسته می شود. با شکسته شدن ساختار قفسی، آبی که بیهوده در ذرات سیمان به دام افتاده است، آزاد شده وهمین فرآیند موجب روان کنندگی این ترکیبات می شود.

کاربرد لیگنو سولفونات کلسیم در کشاورزی

کشاورزی یک صنعت بزرگ و مهم در جهان است. امروزه مطالعات و پیشرفت در زمینه این صنعت خیلی بیشتر از قبل اهمیت دارد. کاربرد مهم کود لیگنوسولفونات کلسیم به تنهایی یا بصورت مکمل در کشاورزی برای رشد گیاهان است. از دیگر ویژگی های استفاده از لیگنو سولفونات در کشاورزی سهولت نفوذ آن به خاک و نگهداشتن آب در اطراف ریشه می باشد و همچنین این کود دارای خاصیت تنظیم کردن میزان اسیدی و بازی بودن گیاه است. یک کاربرد مهم دیگر لیگنو سولفونات کلسیم برای کشاورزان، استفاده به عنوان آفت کش است. همین مساله نابودی آفات، در رشد گیاهان تاثیر شگرفی دارد. بطورکلی مستقیم یا غیر مستقیم، لیگنوسولفونات کلسیم برای تولید محصولات کشاورزی و آفت کش ها استفاده گسترده ای دارد.

این مطالب را هم بخوانید

لیگنو سولفونات سدیم چیست؟       تاثیر کود لیگنو سولفونات آمونیوم در کشاورزی

کاربرد لیگنو سولفونات کلسیم در صنایع غذایی

از سولفونات کلسیم در صنایع غذایی به عنوان حامل برای تولید بسیاری از ترکیبات علی الخصوص، ترکیبات دارویی استفاده می شود نظیر : ویتامین های محلول در چربی یعنی ویتامینA ، یتامین D، ویتامین E، بتاکاروتن و… .
درواقع نقش لیگنوسولفونات کلسیم در اینجا، سهولت انحلال مواد در مواد غذایی پایه آب می باشد.

گریس سولفونات کلسیم

گریس نسوز سولفونات کلسیم، یکی از پر مصرف ترین گریس های روانکاری در صنایع فولاد و همچنین دارای کاربردهای تخصصی و زیادی در کارخانه های آهن، تجهیزات دریایی و… دارد.

سایر کاربرد های لیگنوسولفونات کلسیم

– ایجاد قابلیت پخش در رنگ ها
– تولید آفت کش ها
– استفاده در کربن سیاه
– صنعت چرم سازی
– تثبیت گرد و غبار در جاده ها

بازار خرید و فروش لیگنو سولفونات کلسیم در جهان

خرید و فروش لیگنوسولفونات کلسیم در بازار جهانی رو به افزایش است و دلیل اصلی آن کاربرد کلیدی آن در صنعت کشاورزی و همینطور صنایع ساخت مصالح ساختمانی، علی الخصوص بتن سازی و همچنین به صرفه اقتصادی بودن آن می باشد.
اصلی ترین کشورهای وارد کننده لیگنو سولفونات کلسیم، کشورهای اروپایی نظیر آلمان، لهستان، هلند، سوئد، اسپانیا، انگلیس و در آسیا و اقیانوسیه، کشور چین پیشتاز مصرف لیگنو سولفونات کلسیم است.
صادر کنندگان اصلی لیگنو سولفونات کلسیم، کشور نروژ، آفریقای جنوبی، روسیه، آلمان، سوئد، آمریکا و چین هستند.

تهیه لیگنوسولفونات کلسیم

صاحبان صنعت و خریداران محترم می توانند، بدون واسطه از شرکت آویژه سبز بهاران به عنوان نماینده قانونی و انحصاری واردات محصولات برند شناخته شده بورگارد، لیگنوسولفونات کلسیم در کیسه های ۲۵ کیلوگرمی و همچنین دیگر محصولات شیمیایی را با قیمت مناسب و پایه تهیه نمایند
برای اطلاع از قیمت این محصول و تهیه آن با کارشناسان ما تماس بگیرید
جهت مشاوره و خرید کلیک کنید.

منابع:
– سایت بورگارد
– سایت انجمن شیمی اروپا https://chemistry-europe.onlinelibrary.wiley.com/
– سایت علمی، فنی و پزشکی https://www.sciencedirect.com//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.