فولویک اسید و نقش سازنده آن در صنعت کشاورزی

فولویک اسید %80
اضافه کردن مواد آلی به خاک نه تنها سبب تامین تغذیه گیاه می شود، بلکه از فرسایش خاک جلوگیری می کند و رطوبت را زمان بیشتری در خود نگه می دارد.

نقش سازنده فولویک اسید در صنعت کشاورزی

فولویک اسید ها مخلوطی از اسید های آلی به رنگ طلایی هستند که خاصیت انحلال پذیری بالایی در آب دارند. اصلی ترین نقش این ماده آلی در صنعت کشاورزی انتقال مواد مغذی حیاتی از خاک به گیاه می باشد. این یعنی فولویک اسید به عنوان حامل مواد مغذی عمل می کند.

استاندارد وجود مواد آلی در خاک

استاندارد وجود مواد آلی در لایه های سطحی خاک جهت کشاورزی، باید ۲ درصد باشد اما متاسفانه در خاک های موجود در ایران این مقدار بسیار کمتر از حد استاندارد است.

چه عواملی سبب تخریب خاک می شود

یکی از مهمترین عوامل فرسایش خاک، استفاده بی رویه و بدون برنامه از مواد شیمیایی بعنوان کود است. همچنین سوزاندن بقایای گیاهی نیز بی تاثیر نیست و علت دیگر تخریب خاک، می تواند کشاورزی بی وقفه باشد که خود سبب آسیب جدی به خاک می شود. در مجموع، تمامی این مسائل سبب کم شدن مواد آلی موجود در خاک می شوند.
همانطور که اشاره شد استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی نامناسب سبب تخریب خاک و انباشته شدن مواد سمی در خاک خواهد شد. بنابراین باید به این نکته توجه کنیم که اگر هدف این است که کشاورزی را توسعه دهیم، صرفا برای یک دوره کشت نباید برنامه ریزی کرد بلکه باید با دوراندیشی به فکر دوره های کشاورزی بعدی نیز باشیم. اینکه یک دوره از زمین بهره برداری کنیم و پس از آن با آسیب زدن به خاک و یا سمی کردن آن، اثرات منفی به جا بگذاریم اصلا منطقی نیست.

اما اگر این اتفاق برای زمین های کشاورزی شما افتاده است و یا اینکه زمین شما از اساس عاری از مواد آلی و مغذی برای پرورش گیاه و توسعه کشاورزی است، باید چه کاری انجام داد؟

احیای خاک

برای جبران آسیب هایی که پیشتر گفته شد، باید خاک را احیا کرد. بنابراین باید مواد آلی ضروری جهت تغذیه گیاهان را خود به خاک اضافه کنیم. چون این خاک است که باعث عملکرد درست گیاه میشود. بنابراین اگر آن را غنی نکنیم نباید انتظار زمین حاصلخیزی برای کشاورزی پربازده داشته باشیم و یا متوقع حاصل شدن محصولات باکیفیت باشیم.
اضافه کردن مواد آلی به خاک نه تنها سبب تامین تغذیه گیاه می شود، بلکه از فرسایش خاک نیز جلوگیری می کند و رطوبت را زمان بیشتری در خود نگه می دارد. یکی از مهمترین عناصر مغذی و آلی برای این امر اسید فولویک است.

فولویک اسید چیست؟

فولویک اسید یک ماده آلی است که با عنوان ماده هیومیکی از تجزیه بقایای موجودات زنده حاصل می شود.
هنگامی که گیاهان و حیوانات توسط باکتری ها تجزیه می شوند، اسیدهایی مانند فولویک اسید از آن استخراج می شود. این اسیدهای سودمند(فولویک، هیومیک) در سیستم های کشاورزی، به جذب مواد مغذی کمک می کنند. عملکرد فولویک اسید اینگونه است که به مواد معدنی متصل شده ودر نتیجه جذب مواد مغذی موجود در خاک برای گیاه آسان میشود. جالب است بدانید که تنها یک مولکول اسید فولویک می‌تواند به تنهایی هفتاد عنصر میکرو را با خود حمل کند.
اندازه مولکولی اسید فولویک بین هزار تا صد هزار بوده، بنابراین قدرت تبادل یونی بالایی دارد و از لحاظ شیمیایی از اسید هیومیک فعال تر است.

چرا باید از فولویک اسید در زراعت استفاده کنیم؟

عمده ترین تاثیرات کود فولویک اسید شامل موارد زیر میشود:

کود فولویک اسید
.اسید فولویک در سیستم های کشاورزی، به جذب مواد مغذی کمک می کند.

-افزایش ارتفاع گیاه
-افزایش قدرت جوانه زنی
-افزایش رشد ریشه گیاه
-محرک عالی برای احیای گیاه

-افزایش کیفیت محصولات باغی و زراعی
-بازدهی بیشتر محصول
-افزایش سرعت فتوسنتز
-مقاومت بیشتر گیاه در برابر خشکی خاک و کم آبی
-افزایش جذب عناصر ریز مغذی و درشت مغذی

تاثیر فولویک اسید بر خاک کشاورزی

اگر خاک کشاورزی شما سخت و سفت است، توصیه می شود که حتما کود فولویک اسید را به آن اضافه کنید چرا که یکی دیگر از شگفتی های این ماده آلی نرم کنندگی خاک است. به طور کلی استفاده از اسید فولویک سبب بهبود ساختار و حاصلخیزی انواع خاک با بافت های مختلف می شود.
همچنین کود فولویک اسید، باعث افزایش درجه تراکم خاک و جلوگیری از فرسایش بادی و آبی می شود.

تاثیرگذاری بیشتر

نکته ای که باید در نظر گرفته شود، این است که معمولا باید عنصر فولویک اسید را بصورت همزمان با هیومیک اسید( ترکیبات هوموسی) استفاده کرد. هوموس یعنی ترکیب فولویک اسید و هیومیک اسید(که از نظر اندازه‌ی مولکولی و ساختار شیمیایی با هم تفاوت دارند و از منابع گوناگونی مانند خاك، پیت، هوموس، لیگنیت اکسیدشده و همچنین زغال‌سنگ استخراج می‌شوند) بطور مستقیم باعث افزایش جذب عناصر غذایی ماکرو مثل نیتروژن فسفر، گوگرد و عناصر میکرو مثل آهن، روی و منگنز می شود.
از آنجاییکه این دو ماده آلی (فولویک اسید و هیومیک اسید) کاملا مکمل هم هستند، ما به شما کود هیومات ۷۵ که محصول کمپانی اگرونیترو است یا هیومیکس مایع و پاورگرین محصول کمپانی میل تار ترکیه را معرفی میکنیم تا در کنار کود فولویک اسید، اثر بخشی فوق العاده آن را در زمین های کشاورزی تان تجربه کنید.

 

 

 

برای تهیه کود فولویک اسید ۸۰ درصد ساخت کمپانی بورگارد و محصول کشور آلمان کلیک کنید.
شرکت آویژه سبز بهاران نماینده انحصاری محصولات کمپانی بورگارد در ایران.

منابع:
-سایت علمی دروازه تحقیق
-سایت تحقیقاتی sciencedirect
– سایت علمی mdpi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق برای وب سایت گروه آویژه محفوظ است.